حمله به هواپیمای نظامی و فرار فرمانده کل ارتش آمریکا
م . را د م . را د

 

 امروز در تاریکی صبح زود بوقت کابل هواپیمای نظامی غول پیکر آمریکا که فرمانده نظامی این کشور را  مخفیانه به کابل برده بود و قصد داشت مخفیانه به آمریکا باز گردد مورد اصابت موشکهای نیروهای مقاومت افغانستان قرار گرفت  از خبر ها چنین بر می آید که  به هواپیما آسیب جدی وارد شده تا جایی که جنرال مارتین  دمپسی (General Martin Dempsey) مجبور به فرار با یک هواپیمای دیگر شده است .

 از آغاز جنگ افغانستان و عراق تا بامروز هیچ شخصیت سیاسی و نظامی آمریکا و ناتو ورود و خروج خودرا به این کشورها از ترس مورد حمله قرار گرفتن اعلان نکرده است دقتی که برای هدف قرار دادن این هواپیما صورت گرفته نشان از آن دارد که مقاومت افغانستان به سلاحهای مدرنتری مجهز شده است و توانسته بزرگترین پادگان هوایی آمریکا در خارج از این کشور را باهمه تدابیر امنیتی اتخاذ شده مورد هدف دقیق قرار دهد .

 این حمله در شرایطی رخ داد که وزیر دفاع آمریکا پانه تا از وخامت اوضاع در افغانستان خبر داده بود و ملاعمر رهبر مذهبی افغانستان بمناسبت عید فطر طی پیامی مذاکره با آمریکا و دولت افغانستان را منوط به خروج بدون قید و شرط تمامی نیروهای نظامی ناتو و نظامیانی که زیر پوشش لباس شخصی در این کشور شب و روز دست به جنایت میزنند شده بود  . ملاعمر در این پیام اشاره کرد که مبارزان افغانی قادرند در هر نقطه کشور که اراده کنند عملیات نظامی انجام دهند و تا آنجا پبش رفت که مدعی شد طرفداران افغانستان آزاد به اندازه کافی در ارتش نفوذ کرده اند که بتوانند روزانه به نیروهای نظامی ناتو و آمریکا در این کشور آسیب جدی وارد آورند . چند روز قبل از آن گلبدین هکمتیار پیام مشابهی را فر ستاده بود و گفته بود بدون ناتو دولت مرکزی قادر بدوام در کشور نیست .

 در این پیام آمده بود تنها راه حل ممکن برای آشتی ملی با دولت پوشالی این کشور خروج نیروهای خارجی از افغانستان است این پیام با توجه به عملیات گسترده در سطح افغانستان و کشتن روزانه نظامیان آمریکا و ناتو  نشان میدهد سطح مبارزه نظامی ارتقاء یافته و از حالت دفاعی به حالت تهاجمی در آمده است  معمولا یک نیروی نظامی اگر چنین تاکتیکی اتخاذ کند بمعنای آن است که از پشتوانه وسیعی بر خوردار است و به پیروزی نزدیک اطمینان دارد.

حمله به هواپیمای سوپر مدرن جنگی دی سی 17 آمریکا که از تمامی تجهیزات مدرن الکترونیکی و سنزورهای(شاخکهای گیرنده و فرستنده ) لازم جهت شناسایی خطر مجهز است   و میتواند از پس هر تهاجمی برآید  اینک در تیر رس نیروهای مقاومت افغانستان قرار گرفته است . افغانها در کابل به بزرگترین پادگاه نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه با راکت حمله کرده و با دقت ( پرسیز) هواپیمای فرمانده نظامی این کشور را هدف قرار داده تا جایی که تعدادی نظامی  زخمی و جناب فرمانده که مخفیانه وارد کابل شده بود اگر زنده مانده باشد مجبور شد بسرعت محل حمله را ترک کند.

 هنوز معلوم نیست که فرمانده کل ارتش آمریکا با آنهمه شاخه شانه کشیدن بچه سرنوشتی دچار شده است آیا توانسته است از افغانستان فرار کند و یا مجبور شده همانند دیگر پرسنل آماده پرواز خود را در گوشه ای مخفی کند  آنچه مسلم است این هواپیمای نظامی بعلت این حمله دقیق قادر به پرواز نیست .

سالهای های اخیر آمریکا و ناتو با توجه به قدرت نظامی و حملات پی در پی نیروهای مقاومت در سراسر کشور بارها از رهبران پشتون ها که از آنها بعنوان طالبان نام میبرند در خواست مذاکره کرده و حتی دفتری برای آنها در قطر تدارک دیده بودند  تا زمینه مذاکره  با آنها را فراهم کند . اشاره به این مسئله مهم است که در افغانستان طالبان بمعنی طلبه یعنی آخوند و یا ملا  آنچه در ایران رایج است معنی  نمیدهد بلکه به دانشجویان اطلاق میشود که در زمان اشغال افغانستان توسط اتحاد شوروی سابق در کشورهای همسایه از جمله پاکستان به امور معیشتی افغانهای  پناهنده جنگی رسیدگی میکردند  که تعداد آنها به بیش از سه ملیون نفر میرسید از این نظر در بین افغانها از محبوبیت خوبی در بر خوردارند .

افغانها از آغاز حملات آمریکا به این کشور در زمان کلینتون  حسابی خود را جمع و جور کرده بودند و انتظار آنرا داشتند که غرب به این کشور حمله کند و آنرا به اشغال خود در آورد تا سکوی پرش برای کنترل غرب آسیای میانه و در نهایت تجزیه روسیه  استفاده کند . این بود که بسرعت دست بکار شده و تمامی تجهیزات نظامی را به اشکال مختلف در سراسر کشور مخفی کرده و بخشی از آنها را به منطقه بیطرف بین پاکستان و این کشور منتقل کرده بودند پشتونها ی افغانستان و پاکستان هم مرز بوده  و بعلت اختلافات مرزی یک حاشیه بزرگ بیطرف با جمعیت هشت تا ده ملیونی بین دو کشور زندگی میکنند و هنوز بطور نهایی تبعه پاکستان و یا افغانستان در نیامده اند .

 گستره جمعیتی پشتونها که اکثریت این کشور را تشکیل میدهند و جمعیت آنها به بیش از چهل ملیون نفر میرسد  از شمال بلوچستان این کشور شروع شده و تا شمالی ترین منطقه افغانستان که تاجیک ها در آن پراکنده اند  ادامه پیدا میکند و منطقه وسیعی  را دربر میگیرد  . علت انکه تا به امروز مردم افغانستان موفق شده اند هر متجاوزی را سر جای خود بنشانند همین موقعیت جغرافیایی خوب این کشور است . افغانها تا در طول تاریخ حمله متجاوزان به این کشور از جمله هندوستان ، ایران ، پاکستان ، روسیه تزاری ، روسیه شوروی  رابا شکست مواجه کرده بوده  و تردیدی نیست که با مقاومت بیش از ده ساله خود بدون آنکه از کشوری کمک بگیرند در مقابل قدرتمندترین و هار ترین بلوک نظامی جهان که تاریخ تا بحال بخود دیده پیروز خواهند شد .

 آمریکا و ناتو که از همان اوایل عقب نشینی ارتش و سیستم اداری این کشور و پراکندگی آنها تصور کرده بودند با آتـش انبوه و حمله از طریق هوا و دریا و سرانجام با آخرین تکنیک نظامی و اشغال این کشور با نیروی نظامی قال قضیه را در عرص چند ماه خواهند کند طی ده سال گذشته در باطلاق این کشور گیر افتاده اند و اینک همراه با تلفات سنگین در حال عقب نشینی البته نه از طریقی که وارد شده بودند یعنی از پاکستان و با استفاده از  فضای  ایران بلکه از طریق شمال روسیه آنهم باهزینه سر سام آور تا ابزار  نظامی آنها توسط نیروهای مقاومت مصادره نشود و بر علیه خود آنها بکار گرفته نشود  شاید در تصور این هستند که از طریق روسیه راحتر تر از مهلکه فرار خواهند   برای ارتش آمر یکا بزرگترین تحقیر و سر شکستگی همین اجازه گرفتن از مسئولان روسیه برای فرار از افغانستان بود که البته روسها  سالها منتظر چنین فرصتی بودند تا شاهد تحقیر آمریکا و ناتو در آسیا  و جهان باشند .

 جناب مارتین دمپسی فرمانده بزرگترین و مخوفترین ارتش جهان هر گز تصور نمیکرد که روزی با آنهمه یال و کوپال  ودبدبه و کبکه با این وضع که امروز صبح به آن دچار شد مجبور شود فرار  را بر قرار ترجیح دهد. هیچ معلوم نیست از این شوک وارده  چقدر ترسیده و آیا هنوز جرات خواهد کرد دوباره در انظار عمومی با این آبرو ریزی که با بی مدیریتی خود برای حیثیت نداشته آمریکا ببار آورده  ظاهر شود .

ابر قدرت نظامی آمریکا باچنان هیبتی وارد جنگ در منطقه خاورمیانه شده بود که همه زهره ترک کنند که نکند این غول بی شاخ و دم خود آنها را هم ببلعد ولی مقاومت عراقی ها و افغانها شاخ این غول راشکست و مفتضحانه فرمانده کل ارتش مجبور شد از ترس جان خود آنهم با تحقیر به این بزرگی از این کشور فرار کند .

 آمریکا کشوری که  پس ازگذشت بیش از  ده سال  جرات ندارد نه در عراق و نه در افغانستان مسئولان نظامی سیاسی خود را با برنامه از پیش تعیین شده به این کشورها بفرستد معلوم است که نیروهای مقاومت برایش تره هم خورد نمیکنند و از آن نمیترسند . این نیروی بظاهر ترسناک و خشن و پف کرده همانند جغد شب همانطور که شبانه مردم کشورها را قتل عام میکند مخفیانه در تاریکی شب وارد و خارج میشود ولی امروز صبح بدام افتاد  دامی که همه حیثیت نداشته این کشور را بر باد داد و نشان دادکه امپریالیسم علیرغم ها رت و پوت واقعا پوشالی و آسیب پذیراست آنهم چه جور و از طرف کشور فقیر و جنگ زده افغانستان که دمار از روزگارش در آورده است .

 این واقعه تاریخی و تعیین کننده بشدت روحیه سربازان آمریکا و ناتو را ضعیف کرده و بر عکس به نیروهای مقاومت در منطقه و جهان این پیام را میرساند که امپریالیسم واقعا ببر کاغذی است . مقاومت مردمی در منطقه خاورمیانه مخصوصا در عراق و افغانستان نشان داد که ابزار نظامی اگرچه موثر هستندولی در نهایت همانطور که این دو کشور نشان دادند این مردمند که سرنوشت جنگها را رقم میزنند و نه ابزار نظامی .

نگاهی به وقایع امسال در افغانستان :

1.                21 آوگوست حمله به هواپیمای نظامی فرمانده ارتش آمریکا مارتین دمپسی در کابل و فرار وی از افغانستان

 

2.                از اول سال میلادی بیش از 300 نفر اعضاء ناتو که 235 نفر آنها آمریکایی بودند در افغانستان کشته شدند در عین حال صدها نفر زخمی بجا گذاشته اند  که هرگز اعضاء ناتو تعداد آنها را اعلام نکرده اند.

 

3.                20 آوگوست با کشته شدن سه سرباز دیگر نیوزیلند این کشور کوچک در همسایگی استرالیا نخست وزیر این کشور جان کی (John Key) اعلام کرد تا آخر امسال نیروهایش را از افغانستان  بیرون خواهد برد اتباع این کشور اکثرا همانند استرالیا مهاجران انگلیسی هستند و تابع بدون چون و چرای سیاستهای انگلستان و آمریکا

4.                 19 آوگوست  سه نفر از اعضاء لباس شخصی ناتو تحت عنوان ایساف (ISAF) توسط نیروهای مقاومت از پای در آمدند.

5.                 17 آوگوست سازمان ملل کشتار بیش از 50 نفر و زخمی شدن صدها نفر در حمله به موسسات دولتی افغانستان را محکوم کرد بدون آنکه اشاره ای به کشتار شبانه روزی نیروهای آمریکا و ناتو به این کشور و پاکستان اشاره ای کرده باشد.

6.                ادامه جنگ در افغانستان در سال 2012 تا بامروز بیش از 1145 کشته و 1954 زخمی  15% بیش تر از سال گذشته بر طبق گزارش سازمان ملل در افغانستان بر جای گذاشته است.

7.                17 آوگوست یک پلیس در شهر فرح در غرب کشور بر روی نیروهای نظامی آمریکا  آتش گشود و دونفر از آنها را کشت و تعداد زیادی را مجرح کرد . ناتو و آمریکا معمولا تعداد زخمی ها را منتشر نمیکنند تا روحیه سربازان  را خراب نکرده تا از تاثیرات منفی آن در کشورهای خود بکاهند.

8.                  17 آوگوست باز هم در شهر فرح یک مرد با لباس پلیس به نیروهای خارجی حمله کرده و تعدادی را کشته و زخمی کرد  دولت افغانستان مهاجم را یک پلیس شهربانی معرفی کرد.

9.                17 آوگوست  یک پلیس در کابل امنیتی ترین شهر آسیا و شاید دنیا  با بیش از سه کمربند امنیتی نظامی با هزینه بسیار بالا وبا پناه گاه های بتونی فراوان برای حفظ اعضاء دولت که از ترس  کشته شدن هرگز آفتابی  نمیشوند   با گشودن آتش برروی سربازان آمریکایی دونفر را کشت و تعدادی را زخمی کرد.

10.              16 اوگوست هفت سرباز مزدور که برای ارتش آمریکا کار میکردند در شهر بغلان توسط نیروهای مقاومت کشته شدند.

 این آمار تنها گوشه کوچکی از حملات آشکار شده در این ماه است که نگرانی مسئولان آمریکا و ناتو را بر انگیخته تا جایی که جناب فرمانده ارتش آمریکا بنابه دستور وزیر دفاع برای بررسی اوضاع امنیتی به افغانستان رفته بود که دست از پا دراز تر مجبور شد قبل از انجام وظایف محوله فرار را بر قرار ترجیح دهد و ته مانده آبرو و حیثیت این کشور متجاوز را بر باد دهد.

حمله بیکی از بر جسته ترین فرماندهان ناتو و آمریکا آنهم در این سطح و در پادگان بگرام  با سقف آهنی در پادگان ضربه مهلکی به کارکرد و عملکرد آمریکا و ناتو وارد آورد. تاثیر آن در درجه اول بر روی مردم بسیار ساده و مذهبی آمریکا بسیار زیاد و روحیه نظامیان این کشور و کشورهای عضو ناتو را بشدت تضعیف خواهد کرد .

 مارتین دمپسی رفته بود که به سربازان که از جنگ خسته شده اند و نمیدانند برای چه در کشور خشک و صحرایی این افغانستان آدم میکشند و هزاران نفر از آنها نیز به بیماری روانی دچار شده اند و یا دست بخودکشی میزنند  دلداری بدهد که پیروزی نزدیک است.

سربازان و افسران جوان که یازده هزار کیلومتر از آن ور کره خاکی و ثروتمند به این منطقه آورده شدند تا بزعم خود به کشورشان خدمت کنند ولی به آدم کشان حرفه ای تبدیل شده اند که در این کشور جنگ زده بعینه در می یابند که برای همیشه از داشتن زندگی معمولی محروم شده اند و اطمینان پیدا کرده اند  که هیچ نیرویی  قادر نیست بر علیه یک خلق بزرگ آنهم خلق افغانستان با آن سابقه مبارزاتی و استقلال طلبی در خشان به پیروزی برسد .

  (21.08.2012)


August 22nd, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی